EREDMÉNYEINK
Hajós Akadémia megalapítása óta arra törekedett, hogy a mennyiségi jellemzők ellenében a minőséget erősítse. Ennek egyik feltétele az volt, hogy olyan szakembereket nyerjen meg a képzésnek, akik a belvízi hajós szakma egy vagy több elemének kiváló ismerői és rendelkeznek azzal a képességgel, valamint motivációval, hogy tudásukat átadják a jövendő nemzedékeknek. Az oktatói tevékenység vonzereje az utóbbi évtizedekben erősen visszaesett, óriási a szakadék a tevékenység jövedelmezősége és a gyakorlati hajózásban elérhető szint között, ezért nem volt könnyű a szervezők dolga – de sikerült.
Első 14 évünkben – radarhajósok, rádiókezelők, révészek mellett - 370 nagyhajó-vezetőt (A,B,C és szolgálati), és 1009 matrózt képeztünk ki a szakma számára, néhány kedvtelési célú kishajóvezető mellett.
Első 14 évünkben – radarhajósok, rádiókezelők, révészek mellett - 370 nagyhajó-vezetőt (A,B,C és szolgálati), és 1009 matrózt képeztünk ki a szakma számára, néhány kedvtelési célú kishajóvezető mellett.
Egy másik nehezen teljesíthető feltétel a megfelelő tananyagok, segédanyagok biztosítása volt, amely az Akadémia lehetőségeihez képest igen jelentős terhet jelentett. Ezt az Alapítvány támogatóinak segítsége nélkül nem tudtuk volna megvalósítani - de sikerült. Mára úgy véljük minden olyan korszerű tananyag a rendelkezésünkre áll, ami bármely képzésünk hallgatóinak felkészítéséhez szükséges.
Az Akadémia kezdettől nyitott a korszerű módszerek alkalmazására. Egyike volt az elsőknek, akik alkalmazni kezdték az e-learninget, azaz a távoktatást – mára már a legmagasabb szinten is alkalmazzuk sikeresen. Nagyon fontos ennek az az előnye, hogy jól alkalmazkodik a hajózás speciális munkaritmusához, azaz beosztható úgy a tanulás folyamata, ahogy a vizsgára készülő tanulónak a leginkább testhezálló.
Képzéseink színvonalának egyik mutatója a vizsgaeredményesség. Természetesen ez a mutató csak részben tükrözi az Akadémia színvonalát hiszen a vizsgán a hallgató képességeitől, szorgalmától, motiváltságától is jelentős mértékben függ az eredmény. Az eltelt több mint 14 év alatt tapasztaltunk ilyent is olyant is, voltak kiváló képességű és a gyakorlati tapasztalatok alapján erősen motivált hallgatóink (ők voltak a többség), de az ellenkezőjére is voltak példák, akiknél („az engem ide küldtek” típus) hiányzott a valós motiváció. Ebből a körből került ki három olyan hallgatónk, akik nem fejezték be társaikkal együtt eredményes hatósági vizsgával a képzést.
Azon hallgatók vizsgaeredményessége (az egyes vizsgák első alkalmának sikeressége), akik végül eredményesen fejezték be a képzést és a képesítésnek megfelelő vizsgát tettek, megszerezték képesítésüket 95%. Erre méltán büszkék lehetünk.
Mi ment nehezen vizsgázóknak, mely tárgyak okoztak elsőre a nehézségeket? Ellentétben a korábbi évekkel Akadémiánk több mint 14 éve alatt a matróz szinten elsődlegesen a Hajózási szabályzat, hajóvezetői szinten elsősorban a német nyelv és a vonalismeret, továbbá az „A” szinten a Parti navigáció tárgy szóbeli eleme vezeti a „rangsort”. Ebből arra következtettünk, hogy a hozzánk kerülő hallgatók előképzésében (gyakorlatszerzési idő alatti ismeretszerzés és a középszintű közoktatásból hozott elemekben) mutatkozó hiányosságok okozzák a legfőbb nehézséget, hiszen egy tanfolyam alatt nem lehet megtanulni egy nyelvet (számos másik tárgy mellett), a vonalismerethez pedig nem elég az elméletben, képek, videók, radarképek segítségével való tanulás akkor, ha hiányzik az „értő” előképzés.
Ennek a felismerésnek az eredményeként terveztük meg az ún. karrier programot, amely éppen ezt a felkészülési szakaszt teszi nagyságrendekkel eredményesebbé. Mára egyre többen ismerték fel ennek jelentőségét, és megteszünk mindent azért, hogy terjedjen el a szakmai köztudatban ennek értéke.
Az Akadémia kezdettől nyitott a korszerű módszerek alkalmazására. Egyike volt az elsőknek, akik alkalmazni kezdték az e-learninget, azaz a távoktatást – mára már a legmagasabb szinten is alkalmazzuk sikeresen. Nagyon fontos ennek az az előnye, hogy jól alkalmazkodik a hajózás speciális munkaritmusához, azaz beosztható úgy a tanulás folyamata, ahogy a vizsgára készülő tanulónak a leginkább testhezálló.
Képzéseink színvonalának egyik mutatója a vizsgaeredményesség. Természetesen ez a mutató csak részben tükrözi az Akadémia színvonalát hiszen a vizsgán a hallgató képességeitől, szorgalmától, motiváltságától is jelentős mértékben függ az eredmény. Az eltelt több mint 14 év alatt tapasztaltunk ilyent is olyant is, voltak kiváló képességű és a gyakorlati tapasztalatok alapján erősen motivált hallgatóink (ők voltak a többség), de az ellenkezőjére is voltak példák, akiknél („az engem ide küldtek” típus) hiányzott a valós motiváció. Ebből a körből került ki három olyan hallgatónk, akik nem fejezték be társaikkal együtt eredményes hatósági vizsgával a képzést.
Azon hallgatók vizsgaeredményessége (az egyes vizsgák első alkalmának sikeressége), akik végül eredményesen fejezték be a képzést és a képesítésnek megfelelő vizsgát tettek, megszerezték képesítésüket 95%. Erre méltán büszkék lehetünk.
Mi ment nehezen vizsgázóknak, mely tárgyak okoztak elsőre a nehézségeket? Ellentétben a korábbi évekkel Akadémiánk több mint 14 éve alatt a matróz szinten elsődlegesen a Hajózási szabályzat, hajóvezetői szinten elsősorban a német nyelv és a vonalismeret, továbbá az „A” szinten a Parti navigáció tárgy szóbeli eleme vezeti a „rangsort”. Ebből arra következtettünk, hogy a hozzánk kerülő hallgatók előképzésében (gyakorlatszerzési idő alatti ismeretszerzés és a középszintű közoktatásból hozott elemekben) mutatkozó hiányosságok okozzák a legfőbb nehézséget, hiszen egy tanfolyam alatt nem lehet megtanulni egy nyelvet (számos másik tárgy mellett), a vonalismerethez pedig nem elég az elméletben, képek, videók, radarképek segítségével való tanulás akkor, ha hiányzik az „értő” előképzés.
Ennek a felismerésnek az eredményeként terveztük meg az ún. karrier programot, amely éppen ezt a felkészülési szakaszt teszi nagyságrendekkel eredményesebbé. Mára egyre többen ismerték fel ennek jelentőségét, és megteszünk mindent azért, hogy terjedjen el a szakmai köztudatban ennek értéke.