A SOPRON ISKOLAHAJÓ
A hajó 1960-ban épült a MAHART Újpesti Hajójavító üzemében. Hosszú évekig a Vaskapu zuhatagi szakaszán szolgált - innen származik közkeletű beceneve, a "Zuhatagi Tigris". A gépészeti berendezései a korabeli magyar ipar világszínvonalát bizonyítják. A főgépei a budapesti Láng gépgyár által gyártott 2 darab, egyenként 800 lóerős, alacsony fordulatú, turbófeltöltős dízelmotor biztosítja. A segédüzemre egy 150 kW-os Ganz-Jendrassik, és egy 70 kW-os Csepel segédmotor áll rendelkezésre, amelyek az elektromos energiát szolgáltatják. Építésének idejében felépítését, gépi berendezéseit, valamint a hajósok munka- és életkörülményeit tekintve az egész Duna legmodernebb hajójának számított.
A "SOPRON" 2001-ig volt aktív szolgálatban a MAHART kötelékében, majd az Európa Rendezvényiroda Kft. 2003 Karácsonyán megvásárolta. A "Magyar Hajózásért Egyesület" hajóbarát tagsága meghatározó szerepet játszott a "SOPRON" üzemképessé tételében. A hajó jelenlegi állandó kikötőhelye Budapesten az Újpesti-öbölben van. 2012. május 21. óta, a Kulturális Örökségvédelmi Hivatal által védett műszaki emlék.
FŐBB
Épült: 1960, Újpest
Legnagyobb hossz: 56,12 m Hossz a függélyek között: 54,82 m Legnagyobb szélesség: 8,65 m Szélesség a főbordán: 8,18 m |
ADATAI
Oldalmagasság: 2,71 m
Fixpont magasság: 6,84 m Legnagyobb merülés: 1,60 m Főgép teljesítmény: 2x800 LE Vízkiszorítás: 521 t |