Hajós Akadémia
  • Tanfolyamok
    • Biztonsági alapképzés
    • Uniós matróz
    • Uniós hajóvezető
    • Elsősegélynyújtó
    • Uniós személyhajózási szakértő
  • Dokumentumok
  • Összefoglaló
  • Az Akadémiáról
    • A Hajós Akadémia
    • Céljaink
    • Munkatársak, tanáraink
    • Az Iskolahajó
    • Eredményeink
    • Vélemények
  • Kapcsolat
  • Nyomtatványok
  • Tájékoztatók
    • A hajós/tengerész szakmáról
    • Képzéseink
    • Hajós karrier
    • Karrier program
    • Távoktatás
    • Hírek
    • Hatósági vizsga feltételei
    • Hatósági vizsgadíjak, költségek
  • Tanfolyami program
    • Tanfolyam idításának és lebonyolításának szabályai
  • Jog
  • Galéria/Archívum
  • GYIK
  • Letöltések
  • Linkek
  • Partnerek

A hajós/tengerész szakmáról

A hajózás a legősibb szakmák egyike, amelynek ennél fogva több évezredes hagyományai vannak. A hajózás a ma világában is nélkülözhetetlen eszköze a világkereskedelemnek, amelynek közel 90%-át bonyolítja le. Ennek túlnyomó többsége a tengereken, óceánokon bonyolódik, de jelentős a belvízi hajózás szerepe is.

A gépi meghajtású hajózás kialakulásáig a belvízi hajózásban a folyókon valójában nem a mai értelemben vett hajózás folyt, hanem evezős-, vitorláshajózás és parti vontatással történő hajótovábbítás. A ma ismert hajós szakma az 1800-as évek elejétől fejlődött ki és ettől az időszaktól számítható az is, hogy a hajók vezetőitől már képesítést követeltek meg. amelyet Magyarországon már 1848-tól hajóskapitánynak neveztek.
A hajós pályáról szóló videofilm megtekintését minden, a szakma iránt érdeklődő és a már abban tevékenykedő szíves figyelmébe ajánljuk!
A későbbiekben számos változáson esett át a képzés és a képesítési rendszer is, amely erősen tagolttá vált és ez kifejezte az egyes korok technológiájából származó kiszolgálási igényeket. A hajós szakma tehát már más szakmákat jóval megelőzően nemzetközi követelményeknek megfelelő európai szakembereket követelt meg. Nem véletlen, hogy a magyar hajósok szerte Európában keresett szakemberek voltak és ma is azok, ez a magas színvonalú hajós képzésnek köszönhető.

Mi az, ami különlegessé és oly szerethetővé teszi ezt a szakmát művelői szemében? Elsősorban a szabadságnak az – a néha persze csak látszólagos – varázsa, amit a természet közvetlen közelsége, az azzal való állandó szimbiózis, a tág tér, a változatosság és a romantikus közeg, amiben a hajós ember tevékenysége – minden fizikai és idegi terhelés ellenére – szimpatikus elemekből áll össze.

​
Egy személyhajó, egy nagy tolatmány vagy vontatmány, vagy egy hatalmas áruszállító hajó magasan képzett vezetője olyan hatalmas tömegeket irányít (vezet), olyan különleges körülmények között és óriási ismerethalmazt alkalmazva, a hajó személyzetét irányítva, az utasok, a hajó és a rakomány biztonságát óvva, hogy önbecsülése – jogosan – magas. Ezt az értékelést a piac is visszaigazolja azzal, hogy ezeket a magasan kvalifikált hajóvezetőket az átlagnál lényegesen magasabb jövedelemmel értékeli.

A hajókon tevékenykedők alapvetően három csoportra oszthatók, amelyek közül az első kettő minősül hajószemélyzetnek:

  • a fedélzeti személyzetre (nautikai személyzet), amely a hajó mozgását, manővereit, kereskedelmi tevékenységét, képviseletét, kommunikációját, karbantartását, ergonómiáját biztosítja (pl. hajóvezető, kormányos, matróz);
  • gépházi személyzetre (műszaki személyzet), akik az üzem jellegétől függően a hajó berendezéseinek, hajtásának, kommunális eszközeinek üzemelését biztosítja (pl. gépkezelő, géptiszt, gépüzemvezető);
  • a hajón, mint vendéglátó-ipari egységen az utasok kiszolgálását végző szolgáltatásokat végzők (pl. pincér, recepciós, szakács, szobaasszony, takarító). 

A hajós/tengerész szakma sok lemondással és esetenként veszélyes helyzetekbe kerüléssel jár együtt, és a zárt közösségben végzett munka megfelelő hozzáállást, fegyelmet kíván meg, amit a hajózás adta – mással nem pótolható – életérzés ellensúlyoz.

Az igazi hajós/tengerész mindig haza vágyik, és otthon visszavágyik természetes közegébe a hajóra.
Powered by Create your own unique website with customizable templates.