áthozás képzések

Biztonsági alapképzés

​Tanfolyam: 2025. június 28- jűlius 1.
Vizsga: 2025. július 1.
Helyszín: Budapestjelentkezési lap Képzés ára: 102.000 Ft*
* - Biztonsági alapképzés a KAV felé történő teljeskörű ügyintézéssel, hatósági díjjal, fényképpel és az orvosi vizsgálat díjával.BIZTONSÁGI ALAP ÉS BELFÖLDI MATRÓZ
VA képzés célja

A hivatásos hajós munkavállalás feltétele a hajós szolgálati könyv megszerzése, amelyhez a 12/2022.(IV.14.) ITM rendelet Biztonsági alapvizsga letételét írja elő. Erre történő felkészítés és vizsgáztatás a képzés célja.
A képzés célcsoportja

Olyan személyek, akik hivatásos hajós pályára kívánnak lépni, de még nem rendelkeznek annak alapvető feltételével a hajós szolgálati könyvvel.A képzés során megszerezhető kompetenciák

Az Európai Unió "CESNI 2021-I-1 határozatának (A fedélzeti személyzet alapvető biztonsági képzésére vonatkozó szabványok) megfelelő kompetenciák. ​A képzésbe való bekapcsolódás feltételei

Iskolai előképzettség
általános iskola
Szakmai előképzettség
nincs előírás
Egészségügyi alkalmasság
hajón fedélzeti szolgálatra való orvosi alkalmasság igazolása
Szakmai gyakorlat területe és időtartama
nincs előzetes gyakorlathoz kötve, mivel még nem hajós
Egyéb feltétel(ek)
a képzési szerződés szerint (pl. jelentkezési lap kitöltése, tandíj előzetes befizetése)​A képzésben való részvétel feltételei

Részvétel követésének módja:
a képzési napló naprakész vezetése, valamint a távoktatásos elméleti képzésben a gyakorlás folyamatos ellenőrzése
Megengedett hiányzás mértéke:
nem engedélyezett
Egyéb feltételek:
képzésre alkalmas állapotkérdésem van​Tervezett képzési idő
Összes óraszám
20,5 óra
Gyakorlat
16 óra
Elmélet
4,5 óra
Csoportlétszám
minimum: 10 fő
maximum: 20 fő

képzés röviden

Elméleti órákon
A képzőszerv által biztosított hozzáférési kód átadása után a hallgató az interneten tanulja az elméleti elemeket (tananyag) és gyakorolja az elméleti vizsga tesztsorait (e-learning). Az elméleti felkészítés időszakában folyamatos konzultációs lehetőséget biztosítunk.
Gyakorlati órákon
Az elsősegélynyújtás elemhez biztosítunk AED készüléket és az újraélesztés gyakorlására szolgáló oktató szabványos bábút, valamint kötszereket. A tűzvédelemmel kapcsolatos órákhoz biztosítjuk egy működő hajón ezeknek a berendezéseknek a megismerését és a használat módját. A hajón szükséges kötélkezelés, veszélyhelyzetek, valamint a mentőeszközök ismeretcsoport, vízbőlmentés elemekhez biztosítjuk egy működőképes hajó, ill. annak szolgálati csónakjának használatát, valamint a védőeszközök használatát.
Szemléltető anyagok, oktatási segédletek
A távoktatásos elemekben részletes képi és videó anyag áll a hallgatók rendelkezésére a tananyag részeként. A gyakorlati órákon maga a hajó és a fent említett készülékek a szemléltető anyagok. Az oktatási segédletek (távoktatás) a gyakorlati képzés megalapozását szolgálják.
​A tárgyi feltételek biztosításának módja
A képzéshez szükséges eszközök egy részével a képzőszerv rendelkezik, a hajó, az azon található eszközök (horgony, tűzoltó és mentőeszközök, szolgálati csónak) használatára bérleti szerződést kötünk a hajó üzemeltetőjével, a távoktatásos elemek hozzáférési jogát megvásároljuk a hallgatók számára.alapvizsga tájékoztatójelentkezési lap


KOMBINÁLT KÉPZÉS - új!
BIZTONSÁGI ALAPKÉPZÉS ÉS BELFÖLDI MATRÓZ

​Tanfolyam: 2025. június 28- július 1.
Vizsga: 2025. június 1.
A tanfolyam a min. létszám esetén indul csak el, erről kérem érdeklődjön az elérhetőségeinken.
Helyszín:Budapestjelentkezési lap Képzés ára: 212.500 Ft*
*- Belföldi matróz (tartalmazza a Biztonsági alapképzést is), teljeskörű hatósági ügyintézést, hatósági díjakat, fényképet és az orvosi vizsgálat díját.
Mi a különbség a Biztonsági alapképzés és a Belvízi Matróz között?1. Biztonsági alapképzéssel ön "csak" egy hajóskönyvet tud kiváltani, és gyakorló vagy tanuló matróz státuszt szerez, amivel nehezen tud teljesköri foglalkoztatást elérni a hazai munkaerő piacon.2. Belvízi matróz képesítéssel ön a biztonsági alapképzést is meg kapja és teljes értékű matróz munkakör betöltésére alkalmas munkavállaló lesz belföldön (Magyarország határain belül), ezzel nagyobb esélye van az elhelyezkedésre a Magyar hajós piacon.Mindkét esetben gyűjtenie kell a szolgálati időket, mely az uniós matróz képesítéshez szükségesek. Az uniós papírral már külföldön is tud munkát vállalni. Uniós matrózról bővebben itt...


uniós matróz

Tervezett dátum: folyamatos csatlakozás egyéni szerződéssel minimum 9 hónapos tanfolyami időszakkal.jelentkezési lap Képzés ára: 335.000 Ft / fő
A képzés célja

Az EU teljes területén matróz munkakör ellátásához szükséges ismeretanyag és a feladattal járó gyakorlati képességek elsajátíttatása és vizsgán történő számonkérése a hallgatókkal.
A képzés célcsoportja

Azok a személyek, akik gyakorlott hajósként matróz képesítést kívánnak szerezni, ill. ezen személyek munkáltatói.
A képzés során megszerezhető kompetenciák

A képzés során a 12/2022.(IV.13.) ITM rendeletben, az ES-QIN-2019 uniós szabványban meghatározott kompetenciák elsajátítása történik.
képesítés megszerzése tájékoztató​A képzésbe való bekapcsolódás feltételei

Iskolai előképzettség
általános iskola
Szakmai előképzettség
hajós munkakör (pl. tanulómatróz)
Egészségügyi alkalmasság
hajón fedélzeti szolgálatra való orvosi alkalmasság igazolása
Szakmai gyakorlat területe és időtartama
több módon történhet a gyakorlatszerzés és a mértéke is változó a szakmai előélet függvényében: 180-360 nap hajózási gyakorlat nagyhajón
Egyéb feltétel(ek)
betöltött 17 vagy18. életév, valamint a képzési szerződés szerint (pl. jelentkezési lap kitöltése, tandíj előzetes befizetése)
jelentkezési lap ​
A képzésben való részvétel feltételei

Részvétel követésének módja
a képzési napló naprakész vezetése, valamint a távoktatásos elméleti képzésben a gyakorlás folyamatos ellenőrzése
Megengedett hiányzás mértéke
az elméleti órák 10%-a engedélyezett; gyakorlati órákról hiányzás nem engedélyezett
Egyéb feltételek
képzésre alkalmas állapot
Az Akadémia a vizsgára bocsátási feltételek teljesítése érdekében:

  • megszervezi "Jóváhagyott képzési program"-ját két módon:

a) a táblázat 1. változatának megfelelő két éves ún. karrier programot, amelynek teljesítése és sikeres záró vizsga alapján a programban résztvevő (legalább 17 éves és egészségileg alkalmas) személy közvetlenül fordulhat a KAV-hoz képesítése kiadásáért,
​ b) a táblázat 4., 5. és 6. változatának megfelelő 9 hónap tartamú ún. karrier programot, amelynek teljesítése és sikeres záró vizsga alapján a programban résztvevő személy közvetlenül fordulhat a KAV-hoz képesítése kiadásáért,
......
A karrier program eredményes végrehajtását az Akadémia igazolja a KAV részére.
A karrier program részeként kb. 3 havonta beszámolási kötelezettség és a program végén az Uniós követelményeknek megfelelő tanfolyam és elméleti és gyakorlati vizsga teljesítése az igazolás kiadásának feltétele. A karrier program folyamán e-learning formában lehet felkészülni az elméleti vizsgára, majd a gyakorlati elemek képzése után annak gyakorlati vizsgájára, már a tanfolyam keretében. A karrier programban való részvétel díjköteles, amely a futamidő függvényében kerül meghatározásra és havonta fizetendő a képzőszervnek. A karrier program idején a szerződött tanuló hajón tanulómatrózi munkakört lát el, amelynek során az előírt feladatokat gyakorolja, amelynek végrehajtását ő és parancsnoka igazol. Az előre haladást az Akadémia a kb.3 havonta megtartott beszámolón ellenőrzi.
Tervezett képzési idő
Összes óraszám
40 óra
Gyakorlat
15 óra
Elmélet
25 óra
Vizsga
75 gyakorlati vizsgaelem + távoktatásos anyag tesztvizsgája
Csoportlétszám
minimum: 10 fő
maximum: 20 fő

képzés röviden

​A képzőszerv által biztosított hozzáférési kód átadása után a hallgató az interneten tanulja az elméleti elemeket (tananyag) és gyakorolja az elméleti vizsga tesztsorait. Az elméleti felkészítés időszakában folyamatos konzultációs lehetőséget biztosítunk.

​Gyakorlati órákon

A képzőszerv biztosítja a elméleti/gyakorlati vizsga 75 elemének gyakorlási lehetőségét, benne a hajón használatos eszközöket, berendezéseket, felszereléseket az iskolahajón és más bérelt hajókon, a hajó kormányzását, fontosabb biztonsági berendezéseinek használatát.

Szemléltető anyagok, oktatási segédletek

A távoktatásos elemekben részletes képi és videó anyag áll a hallgatók rendelkezésére a tananyag részeként. A gyakorlati órákon maga a hajó és a fent említett eszközök a szemléltető anyagok. Az oktatási segédletek (távoktatás) a gyakorlati képzés megalapozását szolgálják.

A tárgyi feltételek biztosításának módja

A képzéshez szükséges eszközök egy részével a képzőszerv rendelkezik, amelyekkel nem azt bérel hajókon biztosítjuk, az azon található eszközök, berendezések használatára bérleti szerződést kötünk a hajó üzemeltetőjével, a távoktatásos elemek hozzáférési jogát megvásároljuk a hallgatók számára.
jelentkezési lap



jelentkezési lap

uniós hajóvezető

Tanfolyam időpontja:
2025.NYÁRI IDŐPONT MIATT ÉRDEKLŐDJ!
​jelentkezési lap Képzés ára:
730.000 Ft / fő**- a képzési díj a vizsga díjakat nem tartalmazza
A képzés célja

Az Európa teljes területére érvényes uniós hajóvezetői képesítés hatósági vizsgájára és a gyakorlati alkalmazásra felkészítés ismeretanyagának és gyakorlatának elsajátíttatása a hallgatókkal. A képzés része a tengeri jellegű víziutakra történő kiterjesztés is
A képzés célcsoportja

Azok a gyakorlott – több éves hajózási gyakorlattal rendelkező - hajósok, akik hajóvezetőként kívánnak elhelyezkedni olyan vízterületeken, amelyeken a jogszabályok ezt a képesítést követelik meg, ill. ezen személyek munkáltatói.
A képzés során megszerezhető kompetenciák

A képzés során két kimenet lehetséges az ES-QIN-2019 szabvány és a 12/2022.(IV.13.) ITM rendelet, valamint a "MODEL EXAMINATION AT THE MANAGEMENT LEVEL" előírásai szerint.
a) A szabvány "0.Felügyelet" kompetencia-elemeiből, és
b) A szabvány "0.1–7.4" pontban felsorolt kompetenciákból teendő
​hatósági vizsgára történő felkészítés.​A képzésbe való bekapcsolódás feltételei

Iskolai előképzettség
általános iskola
Szakmai előképzettség
legalább matróz képesítés, rádiókezelő képesítés
Egészségügyi alkalmasság
hajón fedélzeti szolgálatra való orvosi alkalmasság igazolása (3 hónapnál nem lehet régebbi a vizsga időpontjában).
Szakmai gyakorlat területe és időtartama
több eltérő feltételrendszert tesz lehetővé 12/2022.(IV.13.) ITM rendelet, amelyek közül közös a változattól függően 360-540 nap hajózási gyakorlat
Egyéb feltétel(ek)
18. év betöltése
​képesítés megszerzése tájékoztató​A képzésben való részvétel feltételei

Részvétel követésének módja
a képzési napló naprakész vezetése, valamint a távoktatásos elméleti képzésben a gyakorlás folyamatos ellenőrzése
Megengedett hiányzás mértéke
legfeljebb az elméleti órák 10%-a engedélyezett; gyakorlati óráról nem engedélyezett a hiányzás
Egyéb feltételek
képzésre alkalmas állapot; az előadásokkal párhuzamos tanulás
Tervezett képzési idő
Összes óraszám
102 óra
Gyakorlat
23 óra
Elmélet
79 óra
Csoportlétszám
minimum: 12 fő
maximum: 22 fő

képzés röviden

​A képzőszerv által biztosított hozzáférési kód átadása után a hallgató az interneten tanulja az elméleti elemeket (tananyag) és gyakorolja az elméleti vizsga tesztsorait (e-learning). Az elméleti felkészítés időszakában folyamatos konzultációs lehetőséget biztosítunk. A Hajóvezetéstan és a Radar ismeretek ismeretanyagát nyomtatott jegyzet formájában kapják a hallgatók, amelyek anyagából, valamint az Utazástervezés és Utazás a vizsgára, valamint a gyakorlati kompetencia vizsgákra felkészítésre a gyakorlati órákon kerül sor.
Gyakorlati órákon
A képzőszerv biztosít a gyakorlati vizsgán várható feladatok gyakorlására hajót, és ugyanezt a hatósági vizsgára is biztosítja.
Szemléltető anyagok, oktatási segédletek
A távoktatásos elemekben részletes képi és videó anyag áll a hallgatók rendelkezésére a tananyag részeként. Az előadások során nagyképernyős TV-t alkalmazunk a szóban elhangzottak megértésének elősegítésére.A tárgyi feltételek biztosításának módja
A képzéshez szükséges eszközök egy részével a képzőszerv rendelkezik, a hajón található eszközök, berendezések használatára bérleti szerződést kötünk a hajó üzemeltetőjével, a távoktatásos elemek hozzáférési jogát megvásároljuk a hallgatók számára.Speciális feltételek
A gyakorlati képzéshez és a hatósági vizsgára hajózásra alkalmas hajót biztosítunk, amellyel műveleteket, gyakorlati feladatokat kell végezni a hallgatóknak (beleértve a műveletezést, a külső/belső kommunikációt és a hajó műszaki és mentőeszközeinek, berendezéseinek kezelését, az elsősegélynyútást és a vészhelyzetek kezelését is).jelentkezési lap


ELSŐSEGÉLYNYÚJTÓ

Tanfolyam időpontja:
2024. november
​Budapest
jelentkezési lap Képzés ára: 80.000 Ft / fő​
A képzés célja

Az utasszállító hajókon az utasok és a személyzet számára szükségessé váló elsősegélynyújtás ismeretanyagának és gyakorlatának elsajátíttatása a hallgatókkal​A képzés célcsoportja

Azok az utasszállító hajókon dolgozók, akiket a munkáltató a jogszabályban előírt Elsősegélynyújtó feladattal kíván megbízni, ill. ezen dolgozók munkáltatói.
elsosegely-es-hajozasi-szakerto-jogszabalyok.pdf
Download FileA képzés során megszerezhető kompetenciák

A 15/2001.(IV.27.) KöViM rendelet 2. mellékletében az Elsősegélynyújtó vizsgakövetelményeinek megfelelő kompetenciák.
A képzésbe való bekapcsolódás feltételei

Iskolai előképzettség
általános iskola
Szakmai előképzettség
érvényes hajós szolgálati könyv
Egészségügyi alkalmasság
hajón fedélzeti szolgálatra való orvosi alkalmasság igazolása
Szakmai gyakorlat területe és időtartama
nincs előzetes gyakorlathoz kötve
Egyéb feltétel(ek)
betöltött 17. életév, a képzési szerződés szerint (pl. jelentkezési lap kitöltése, tandíj előzetes befizetése)
A képzésben való részvétel feltételei

Részvétel követésének módja
a képzési napló naprakész vezetése, valamint a távoktatásos elméleti képzésben a gyakorlás folyamatos ellenőrzése
Megengedett hiányzás mértéke
nem engedélyezett
Egyéb feltételek
képzésre alkalmas állapot
Tervezett képzési idő
Összes óraszám
12 óra
Gyakorlat
8 óra
Elmélet
4 óra
Vizsga
0,4 óra/főCsoportlétszám
minimum: 10 fő
maximum: 20 fő

képzés röviden

​A képzőszerv által biztosított hozzáférési kód átadása után a hallgató az interneten tanulja az elméleti elemeket (tananyag) és gyakorolja az elméleti vizsga tesztsorait. Az elméleti felkészítés időszakában folyamatos konzultációs lehetőséget biztosítunk.

Gyakorlati órákon
A képzőszerv biztosít AED készüléket, az újraélesztés gyakorlásra szolgáló oktató szabványos bábút, vérnyomásmérőt, valamint kötszereket, beteghordozó hordágyat. Egy üzemképes hajón ezeknek az eszközöknek, berendezéseknek a megismerését és a használatának gyakorlását.
Szemléltető anyagok, oktatási segédletek
A távoktatásos elemekben részletes képi és videó anyag áll a hallgatók rendelkezésére a tananyag részeként. A gyakorlati órákon maga a hajó és a fent említett készülékek a szemléltető anyagok. Az oktatási segédletek (távoktatás) a gyakorlati képzés megalapozását szolgálják.
A tárgyi feltételek biztosításának módja
A képzéshez szükséges eszközök egy részével a képzőszerv rendelkezik, a hajó, az azon található eszközök (AED, szabványos bábú) használatára bérleti szerződést kötünk a hajó üzemeltetőjével, a távoktatásos elemek hozzáférési jogát megvásároljuk a hallgatók számára.
jelentkezési lap


UNIÓS SZEMÉLYHAJÓZÁSI SZAKÉRTŐ

Tanfolyam időpontja:
2024. március közepe
​Budapestjelentkezési lap Képzés ára: 120.000 Ft / fő*
A képzés célja

Az utasszállító hajókon a Személyhajózási szakértő munkakör ellátásához szükséges ismeretanyag és a feladattal járó gyakorlati képességek elsajátíttatása és vizsgán történő számonkérése a hallgatókkal.
A képzés célcsoportja

Azok az utasszállító hajókon dolgozók, akiket a munkáltató a jogszabályban előírt személyhajózási szakértő feladattal kíván megbízni, ill. ezen dolgozók munkáltatói.
elsosegely-es-hajozasi-szakerto-jogszabalyok.pdf
Download FileA képzés során megszerezhető kompetenciák

A képzés során a 12/2022.(IV.13.) ITM rendeletben, az ES-QIN-2019 uniós szabványban és "A személyhajózási szakértői képesítés megszerzéséhez szükséges speciális kompetenciák és vizsgaszituációk"-ban meghatározott kompetenciák elsajátítása történik.​A képzésbe való bekapcsolódás feltételei

Iskolai előképzettség
általános iskola
Szakmai előképzettség
hajós munkakör (pl. tanulómatróz, matróz)
Egészségügyi alkalmasság
hajón fedélzeti szolgálatra való orvosi alkalmasság igazolása
Szakmai gyakorlat területe és időtartama
legalább 6 havi nagyhajón, vagy személyhajón szerzett hajózási gyakorlat
Egyéb feltétel(ek)
betöltött 18. életév, a képzési szerződés szerint (pl. jelentkezési lap kitöltése, tandíj előzetes befizetése)
A képzésben való részvétel feltételei

Részvétel követésének módja
a képzési napló naprakész vezetése, valamint a távoktatásos elméleti képzésben a gyakorlás folyamatos ellenőrzése
Megengedett hiányzás mértéke
nem engedélyezett
Egyéb feltételek
képzésre alkalmas állapot
Tervezett képzési idő
Összes óraszám
24 óra
Gyakorlat
14 óra
Elmélet
10 óra
Vizsga
1 óra/fő (19 feladat)Csoportlétszám
minimum: 10 fő
maximum: 20 fő

képzés röviden

​A képzőszerv által biztosított hozzáférési kód átadása után a hallgató az interneten tanulja az elméleti elemeket (tananyag) és gyakorolja az elméleti vizsga tesztsorait. Az elméleti felkészítés időszakában folyamatos konzultációs lehetőséget biztosítunk.

Gyakorlati órákon
A képzőszerv biztosít AED készüléket, az újraélesztés gyakorlásra szolgáló oktató szabványos bábút, vérnyomásmérőt, valamint kötszereket, beteghordozó hordágyat. Egy üzemképes hajón ezeknek az eszközöknek, berendezéseknek a megismerését és a használatának gyakorlását. A hallgatók egy kabinos (szálloda) hajón ismerhetik meg és gyakorolhatják a biztonsági berendezések, riasztórendszerek használatát, az evakuálási intézkedések eszközeit, helyszíneit és végrehajtását.
Szemléltető anyagok, oktatási segédletek
A távoktatásos elemekben részletes képi és videó anyag áll a hallgatók rendelkezésére a tananyag részeként. A gyakorlati órákon maga a hajó és a fent említett készülékek a szemléltető anyagok. Az oktatási segédletek (távoktatás) a gyakorlati képzés megalapozását szolgálják.A tárgyi feltételek biztosításának módja
A képzéshez szükséges eszközök egy részével a képzőszerv rendelkezik, a kabinos hajó, az azon található eszközök, berendezések használatára bérleti szerződést kötünk a hajó üzemeltetőjével, a távoktatásos elemek hozzáférési jogát megvásároljuk a hallgatók számára.
jelentkezési lap


Örömmel üdvözöljük a Zoltán Gőzös Közhasznú Alapítvány Hajós Akadémiájának honlapján. Olyan szervezet honlapjára lépett, amely a nagy hagyományokkal rendelkező színvonalas magyar belvízi hajós képzés fenntartását és a kor követelményeinek megfelelő fejlesztését tűzte zászlajára.
Akadémiánk létrejöttében a Zoltán Gőzös Közhasznú Alapítvány alapítói, kurátorai, munkatársai és támogatói vállaltak jelentős szerepet az elindulás anyagi és szervezési terheinek viselésével. Egy ilyen – állami támogatást nem élvező – intézmény létrehozása, fenntartása csak olyan tiszteletre méltó személyiségek segítségével valósulhatott meg, akik olthatatlan szeretettel fordulnak a hajózás irányába és felelősséget éreznek a hajózás jövőjével kapcsolatban, amiért hajlandók anyagi áldozatokat is hozni.
Ezúton is köszönjük nekik!
Honlapunkon igyekszünk a lehető legrészletesebb tájékoztatást adni, segítséget nyújtani a hajós szakma iránt érdeklődőknek, és segíteni a már pályán dolgozókat ismereteik szélesítésében.   


A hajós/tengerész szakmáról

A hajózás a legősibb szakmák egyike, amelynek ennél fogva több évezredes hagyományai vannak. A hajózás a ma világában is nélkülözhetetlen eszköze a világkereskedelemnek, amelynek közel 90%-át bonyolítja le. Ennek túlnyomó többsége a tengereken, óceánokon bonyolódik, de jelentős a belvízi hajózás szerepe is.
A gépi meghajtású hajózás kialakulásáig a belvízi hajózásban a folyókon valójában nem a mai értelemben vett hajózás folyt, hanem evezős-, vitorláshajózás és parti vontatással történő hajótovábbítás. A ma ismert hajós szakma az 1800-as évek elejétől fejlődött ki és ettől az időszaktól számítható az is, hogy a hajók vezetőitől már képesítést követeltek meg. amelyet Magyarországon már 1848-tól hajóskapitánynak neveztek.

A későbbiekben számos változáson esett át a képzés és a képesítési rendszer is, amely erősen tagolttá vált és ez kifejezte az egyes korok technológiájából származó kiszolgálási igényeket. A hajós szakma tehát már más szakmákat jóval megelőzően nemzetközi követelményeknek megfelelő európai szakembereket követelt meg. Nem véletlen, hogy a magyar hajósok szerte Európában keresett szakemberek voltak és ma is azok, ez a magas színvonalú hajós képzésnek köszönhető.
Mi az, ami különlegessé és oly szerethetővé teszi ezt a szakmát művelői szemében? Elsősorban a szabadságnak az – a néha persze csak látszólagos – varázsa, amit a természet közvetlen közelsége, az azzal való állandó szimbiózis, a tág tér, a változatosság és a romantikus közeg, amiben a hajós ember tevékenysége – minden fizikai és idegi terhelés ellenére – szimpatikus elemekből áll össze.
Egy személyhajó, egy nagy tolatmány vagy vontatmány, vagy egy hatalmas áruszállító hajó magasan képzett vezetője olyan hatalmas tömegeket irányít (vezet), olyan különleges körülmények között és óriási ismerethalmazt alkalmazva, a hajó személyzetét irányítva, az utasok, a hajó és a rakomány biztonságát óvva, hogy önbecsülése – jogosan – magas. Ezt az értékelést a piac is visszaigazolja azzal, hogy ezeket a magasan kvalifikált hajóvezetőket az átlagnál lényegesen magasabb jövedelemmel értékeli.
A hajókon tevékenykedők alapvetően három csoportra oszthatók, amelyek közül az első kettő minősül hajószemélyzetnek:

  • a fedélzeti személyzetre (nautikai személyzet), amely a hajó mozgását, manővereit, kereskedelmi tevékenységét, képviseletét, kommunikációját, karbantartását, ergonómiáját biztosítja (pl. hajóvezető, kormányos, matróz);
  • gépházi személyzetre (műszaki személyzet), akik az üzem jellegétől függően a hajó berendezéseinek, hajtásának, kommunális eszközeinek üzemelését biztosítja (pl. gépkezelő, géptiszt, gépüzemvezető);
  • a hajón, mint vendéglátó-ipari egységen az utasok kiszolgálását végző szolgáltatásokat végzők (pl. pincér, recepciós, szakács, szobaasszony, takarító).


A hajós/tengerész szakma sok lemondással és esetenként veszélyes helyzetekbe kerüléssel jár együtt, és a zárt közösségben végzett munka megfelelő hozzáállást, fegyelmet kíván meg, amit a hajózás adta – mással nem pótolható – életérzés ellensúlyoz.
Az igazi hajós/tengerész mindig haza vágyik, és otthon visszavágyik természetes közegébe a hajóra.

A hajós pályáról szóló videofilm megtekintését minden, a szakma iránt érdeklődő és a már abban tevékenykedő szíves figyelmébe ajánljuk!

https://youtu.be/jL_cVe2FflI



A hatósági vizsgákra jelentkezés feltételeit a vizsgára jelentkezők gyakran hiányosan, vagy tévesen értelmezik/ismerik. Szeretnénk felhívni a vizsgára készülők figyelmét a legtipikusabb hibákra, amelyek megnehezítik vagy akár meg is akadályozzák a vizsgára bocsátást.
​Javasoljuk a következő weboldalon tájékozódni: https://vizsgakozpont.hu/hajozas
A leggyakoribb hiba a szolgálatok, ill. megtett utak igazolása körül jelentkezik. Sokan tévesztik össze a hajós szolgálati könyv éves bemutatását a szolgálati idők és utak igazolásával. Utóbbinak feltétele, hogy az alap dokumentumot (ez általában a hajónapló) a szolgálati könyvvel együtt be kell mutatni a hatóságnak, amely a két dokumentum azonos adattartalmát vizsgálja és a kettő alapján dönt a szolgálati idő, ill. utak igazolásáról. Az utak igazolása során bekérheti a hatóság a munkaszerződést is, amely igazolja a jelentkező tényleges munkaviszonyát az adott időszakban.
​Egy másik tipikus hiba a jelentkezés késedelmes benyújtása (legkésőbb 5 munkanappal a vizsgaidőpont előtt teljes anyagnak kell a vizsgáztató szervezetnél (KAV) lenni), amely automatikus elutasítást eredményez. Hasonló az eredmény akkor is, ha a benyújtott dokumentumok hiányosak, azaz az előírt adattartalom nem áll a KAV rendelkezésére.