áthozás - főoldal

tanfolyamok

Biztonsági alapképzés

2025. jún. 28- júl. 1. | Budapest

​A hivatásos hajós munkavállalás feltétele a hajós szolgálati könyv megszerzése, amelyhez a 12/2022.(IV.14.) ITM rendelet Biztonsági alapvizsga letételét írja elő. Erre történő felkészítés és vizsgáztatás a képzés célja...BővebbenKOMBINÁLT KÉPZÉS - új!
BIZTONSÁGI ALAPKÉPZÉS ÉS BELFÖLDI MATRÓZ
​Tanfolyam: 2025 jún. 28 - júl 1.
Vizsga: 2025. júl. 1.
​ÉRDEKEL

UNIÓS MATRÓZ
2024. EGÉSZ ÉvBEN

​Az EU teljes területén matróz munkakör ellátásához szükséges ismeretanyag és a feladattal járó gyakorlati képességek elsajátíttatása és vizsgán történő számonkérése a hallgatókkal...
Bővebben

Uniós Hajóvezető

2025. nyáron extra időpont | 2025.07.07.

​Az Európa teljes területére érvényes uniós hajóvezetői képesítés hatósági vizsgájára és a gyakorlati alkalmazásra felkészítés ismeretanyagának és gyakorlatának elsajátíttatása a hallgatókkal. A képzés része a tengeri jellegű víziutakra történő kiterjesztés isBővebben

Elsősegélynyújtó

2025. június | Budapest

​Az utasszállító hajókon az utasok és a személyzet számára szükségessé váló elsősegélynyújtás ismeretanyagának és gyakorlatának elsajátíttatása a hallgatókkalBővebben

UNIÓS SZEMÉLYHAJÓZÁSI SZAKÉRTŐ

2025. június | Budapest

​Az utasszállító hajókon a Személyhajózási szakértő munkakör ellátásához szükséges ismeretanyag és a feladattal járó gyakorlati képességek elsajátíttatása és vizsgán történő számonkérése a hallgatókkal.
Bővebben

HIVATÁSOS VAGY SZOLGÁLATI CÉLÚ KISHAJÓVEZETŐ

​Azoknak a személyeknek, akik hivatásos, vagy szolgálati célú kishajó-vezető munkakört kívánnak ellátni, az ahhoz szükséges ismeretanyag és a feladattal járó gyakorlati képességek elsajátíttatása és a hatósági vizsgára való felkészítése.

VONAL iii.

Akadémiánk támogatást biztosít azoknak, akik a hajóvezetői képesítés megszerzését követően vonal III. (azaz a tengeri jellegű vízterületeken történő vezetésre jogosító) vizsgát kívánnak tenni. A távoktatásos képzésen kívül felkészítjük a vizsgázót a szóbeli vizsga feltételeire felkészülésben személyes konzultáció biztosításával.

Vonal II.

Akadémiánk támogatást biztosít azoknak, akik a hajóvezetői képesítés megszerzését követően vonal II. vizsgát kívánnak tenni. A támogatás a tesztvizsga.hu honlapján található tananyag elsajátítását követően konzultációs, vizsgafelkészítésre terjed ki. 



összefoglaló


KÉPZÉSEINK az év minden szakában elérhetők
(a részletek a tanfolyamok menüpontban)

​Életed legjobb döntése - kaland egy életre

Válaszd a kalandot, a mozgást, a szabadságot - és a biztos megélhetést!
Hajósként nemcsak bejárod majd a fél világot, számos érdekes emberrel kerülsz kapcsolatba, hanem anyagi gondok nélkül élheted az életed.
Mi az, ami különlegessé és oly szerethetővé teszi ezt a szakmát művelői szemében? Elsősorban a szabadságnak az – a néha persze csak látszólagos – varázsa, amit a természet közvetlen közelsége, az azzal való állandó szimbiózis, a tág tér, a változatosság és a romantikus közeg, amiben a hajós ember tevékenysége – minden fizikai és idegi terhelés ellenére – szimpatikus elemekből áll össze.

Nézd meg Horváth Imre Kapitány riportját (2015)

film link:

https://www.youtube.com/watch?v=MpoPxPs06ls



Kérdezzen Kollégáinktól:

  • Figler Zoltán, oktatási igazgató: +36209920152
  • Horváth Imre, képzési megbízott: +36308170926

emailt írokGYIKFelhívjuk szíves figyelmüket arra, hogy jelentősen átrendeződtek a hivatásos hajós képzésekre vonatkozó szabályok. A Hajós Akadémia az új rendszernek megfelelően átalakította és alakítja képzéseit és több képzésre már rendelkezik a hatóság engedélyével, néhány esetben még folyamatban van az engedélyezési eljárás.

  • A hajós szolgálati könyv megszerzéséhez szükséges "Biztonsági alapképzés"-re vonatkozó engedélyünk alapján meghirdetjük e képzésünket, amely az Akadémiánál történő vizsgával zárul, amelynek sikeres teljesítése esetén - igazolásunk alapján - a KAV kiállítja a hajós szolgálati könyvet, amelybe bejegyzi e képesítést (gyakornok). Ez alap feltétele a hajón hajós munkakörben történő munkavállalásnak. Az Akadémia praktikus okok miatt akkor indít ilyen képzést, ha legalább 10 fő jelentkezik. A jelentkezési lapunkat a lap végén található listából tölthetik le. A képzés és vizsga díja 53.000 Ft, ami nem tartalmazza a hatósági eljárás díját. Jelentkezés esetén tájékoztatjuk, hogy mikor várható a legközelebbi képzés (tanfolyam). A tanfolyam távoktatásos és szóbeli/gyakorlati előadásokkal készíti fel hallgatóit a vizsgára. A távoktatásos képzés a szóbeli/gyakorlati szakasz megkezdése előtt 30 nappal kérhető, de része lehet a tanfolyamnak is. A szóbeli/gyakorlati szakasz 2*8 órás, helyszíne Budapest. A szóbeli/gyakorlati vizsga az ezt követő napon zajlik. Figyelmeztetünk minden érdeklődőt, hogy a KAV tájékoztatása szerint, aki nem tanfolyam elvégzése után a képzőszervnél vizsgázik, annak a szolgálati könyvébe nem jegyeznek be képesítést.
  • Az Elsősegélynyújtó képesítés megszerzésére vagy megújítására szintén 10 fő jelentkezése esetén indítunk tanfolyamot, amely egy távoktatásos képzést követően szóbeli/gyakorlati oktatással folytatódik, amelynek tartama 12 óra, amelyet szóbeli/gyakorlati vizsga követ. Ilyen képesítésű személyt minden személyhajón kötelező alkalmazni. A távoktatásos képzés a szóbeli/gyakorlati szakasz megkezdése előtt 30 nappal kérhető, de része lehet a tanfolyamnak is. A jelentkezési lapunkat a lap végén található listából tölthetik le. A tanfolyam és vizsga helyszíne alap esetben Budapest, de céges megrendelőinkkel más megoldásban is megállapodhatunk. A tanfolyam (benne a vizsga) díja: 80.000 Ft.
  • A Személyhajózási szakértő képesítés megszerzésére vagy megújítására szintén 10 fő jelentkezése esetén indítunk tanfolyamot, amely egy távoktatásos képzést követően szóbeli/gyakorlati oktatással folytatódik, amelynek tartama 24 óra (3 nap), amelyet szóbeli/gyakorlati vizsga követ. A távoktatásos képzés a szóbeli/gyakorlati szakasz megkezdése előtt 30 nappal kérhető, de része lehet a tanfolyamnak is. Ilyen képesítésű személyt minden személyhajón kötelező alkalmazni. A jelentkezési lapunkat a lap végén található listából tölthetik le. A tanfolyam és vizsga helyszíne alap esetben Budapest, de céges megrendelőinkkel más megoldásban is megállapodhatunk. A tanfolyam (benne a vizsga) díja: 120.000 Ft.
  • Az Uniós matróz képesítés megszerzésére (speciális megállapodás kivételével) 10 fő jelentkezése esetén indítunk tanfolyamot, amely egy távoktatásos képzést követően szóbeli/gyakorlati oktatással folytatódik, amelynek tartama 32 óra (4 nap), amelyet szóbeli/gyakorlati vizsga követ (1 nap). A távoktatásos képzés a szóbeli/gyakorlati szakasz megkezdése előtt 30 nappal kérhető, de része lehet a tanfolyamnak vagy akár utána is teljesíthető. Ilyen képesítésű személyt szinte minden hajón kötelező alkalmazni, a munkapiaci lehetőségek szinte korlátlanok. A jelentkezési lapunkat a lap végén található listából tölthetik le (kérjük jelöljék meg mely időszak lenne önöknek megfelelő). A tanfolyam és vizsga helyszíne alap esetben Budapest, de céges megrendelőinkkel más megoldásban is megállapodhatunk. A tanfolyam (benne a vizsga) díja: 335.000 Ft. Az időpontokat a jelentkezők és az iskola érdekeinek egyeztetése szerint alakítjuk ki. Minden érdeklődőt kérünk arra, hogy a képesítés megszerzésének módját röviden összefoglaló táblázatunkat alaposan tanulmányozzák (a lap alján található). Szükség esetén javasoljuk a vonatkozó 12/2022.(IV.14.) ITM rendelet áttanulmányozását is.
  • Az Uniós hajóvezető képzésünk - engedélyünknek megfelelően - három elemből áll, egyrészt távoktatásos előképzés, másodikként előadások több tárgyból, harmadikként az új rendszerű vizsgára történő felkészítés. A felkészítés része a vizsga gyakorlati (vezetési) részére való gyakorlás a vizsgán előírt hajótípussal. A tanfolyamon résztvevőknek a vizsga minden feltételét biztosítja az Akadémia. Kiemelten fontos: a hajós szolgálati könyvben igazoltatni a megszerzett gyakorlatokat (elsődlegesen az útnyilvántartó részben, legalább a vizsgafeltételek táblázatban foglalt mértékben); a képesítés kiadásához 3 hónapnál nem régebbi orvosi alkalmassági igazolás beszerzése (ezt elég a tanfolyam alatt beszerezni). A képzés díja jelenleg 695.000 Ft, amely a vizsgadíjat nem tartalmazza. A záró vizsga a KAV-nál történik.
  • A Hivatásos- és szolgálati célú kishajóvezető képzésünket minden esetben a megrendelő igényeire szabva szervezzük. A képzés két részből áll: a KAV-nál is teszt formájában számon kért tárgyak esetében távoktatással, valamint a gyakorlati vizsgára felkészítő hajózási gyakorlattal a vizsgán is alkalmazott hajóval. A vizsga a KAV-nál történik

jelentkezési lap


Karrier lépésről lépésre

Hogyan építheted fel az életed hajósként, hogyan lehetsz egyre több, hogyan élheted át az anyagi függetlenséget miközben izgalmas kalandokban van részed?
Az Európai Unió új szabályozásokat (irányelvek, rendeletek, szabványok) bocsátott ki annak érdekében, hogy egységesítse a tagállamok hajós képzésének részleteit, ezzel a kölcsönös elfogadás feltételeit biztosítva. Magyarországon a hivatásos hajósok képesíréseit (kevés kivétellel) 2022. április 14-dike óta a 12/2022. (IV. 14.) ITM rendelet szabályozza. E rendelet mellett számos CESNI szabvány határozza meg végrehajtás módját (ES-QIN szabvány és néhány részletszabályozás).alapvizsga_tajekoztato.pdf
Download Fileuniós_matróz_képesítés_megszerzése.pdf
Download Fileuniós_hajóvezető_képesítés_megszerzésének_feltételei.pdf
Download File


GYIK

GYAKRAN ISMÉTLŐDŐ KÉRDÉSEK


Mi történik, ha képzés közben megbetegszik a hallgató, vagy munkáltatója kirendeli munkára?
A hallgató képzésből önhibáján kívüli okból történő kimaradása esetén a következő képzésben a megszakítás időpontjától folytathatja a képzésben történő részvételt, vagy kérheti, hogy a már teljesített képzési szakaszról állítson ki az Akadémia igazolást.
A képzés díja csak az Akadémia hibájából történő képzésmegszakadás esetén jár vissza.
Tud-e segíteni az Akadémia a munkahelyhez jutásban?
Az Akadémia maga nem biztosít munkahelyet, de kapcsolatainkon keresztül – amelyekről végzett hallgatóinkat tájékoztatjuk – az elhelyezkedésre jóval nagyobb az esély, mint ismeretlenül megkeresve ezeket.
Mit kell hozni a képzésben való részvételhez?
Az Akadémia gondoskodik a munkavédelmi eszközökről (pl. kesztyű, mentőmellény) és a tanuláshoz szükséges eszközökről (pl. jegyzettömb, számítógép az órán, munkaeszközök, hajó), A hallgató – a képzés jellegének megfelelő - tanulásra alkalmas ruházatot (Ez matróz képzésnél fedélzeti munkára alkalmasságot - azaz olajos, vizes, piszkos is lehet a közeg, kedvezőtlen időjárási körülmények is lehetnek – jelent. Hajóvezetőknél tantermi foglalkozásra alkalmasságot) és tollat, ceruzát hozzon magával, továbbá személyi okmányait, – ha már rendelkezik azzal, akkor – hajós szolgálati könyvét, egészségi alkalmasságát igazoló okmányát. A képzésen szolgálatra alkalmas állapotban kell megjelenni (azaz semmiféle kábítószeres, vagy alkoholos befolyásoltság nem fogadható el, ezek azonnali kizárást eredményeznek megszűntetésükig).
Hol történnek a hajózási gyakorlatok?
A pályakezdők (matróz) általában az iskolahajón, és/vagy a szerződött személyhajós vállalkozások hajóin végzik a gyakorlati képzést, Budapest körzetében. A hajóvezetői szinten a partnereinktől bérelt hajón/köteléken történik a gyakorlati oktatás. Budapesten kívülre helyezett képzésnél egyedileg határozzuk meg a gyakorlatszerzés helyét.
Kerülhetek-e szállodahajóra?
Az Akadémián végzett matróz a képzés és vizsga alapján bejegyzett matróz képesítésével Európa bármely víziútján közlekedő hajón lehetővé teszi a matróz munkakör betöltését.
Hogy jutok a hajós szolgálati könyvhöz?
Az egészségi alkalmasság vizsgálatát és a hajós szolgálati könyv kiváltását a hallgatónak kell intézni (személyes közreműködést igényel az azonosítás miatt). Az új szabályok szerint ehhez Biztonsági alapképzésben kell részt venni és levizsgázni. Ezt az Akadémián biztosítjuk az érdeklődőknek.
Az egészségi alkalmasságát hivatásos hajósoknál az őket jogszerűen minősítő orvosok igazolhatják (listájuk honlapunkon megtalálható); a kedvtelési célú hajósoknak a háziorvos állítja ki az igazolást.
A szolgálati könyvet a KAV-nál kell igényelni (a nyomtatvány a KAV honlapjáról letölthető).
Ki kell-e váltani a rajnai hajózáshoz egy másik a hajós szolgálati könyvet?
A hajón történő munkavégzéshez egy szolgálati könyv szükséges (több nem is lehet), amely alkalmazható a Rajnán és a Duna vízrendszerén is. Ezt a szolgálati könyvet ki lehet váltani valamely rajnai hatóságnál, vagy a KAV-nál. A különbség annyi, hogy a rajnai hatóságok az ottani orvosi igazolást követelik meg, valamint az ottani árakat alkalmazzák, amelyek magasabb költségűek a hazainál.
Jelentkezhet-e bárki a hajós képzésre?
Hajós képesítés megszerzése céljából bárki jelentkezhet képzéseinkre, de célszerű a jelentkezést megelőzően elvégezni az egészségügyi alkalmasság vizsgálatát, valamint pályakezdők akkor ha rendelkeznek alapfokú végzettséggel.
A magasabb képesítések vizsgáira felkészítő képzésekre is jelentkezhet bárki, de azt a tanulói szerződésben rögzítjük, hogy a hatósági vizsga követelményeit nem teljesítőket a KAV nem fogja engedni levizsgázni, ezért ezeket a követelményeket legkésőbb a tanfolyam befejezéséig célszerű teljesíteni. Ha valakinek ez nem sikerül, de a házi vizsgákat sikeresen teljesítette, akkor megkapja a tanfolyam sikeres elvégzéséről szóló igazolást – az igazolás nem veszti hatályát, azaz egy későbbi alkalommal annak bemutatásával jelentkezhet hatósági vizsgára.
Akik nyilatkoznak arról, hogy csak ismereteket kívánnak szerezni, de hajós képesítő vizsgát nem kívánnak tenni, nincs egyéb korlát, mint az, hogy egy üzemben levő hajón közlekedésre, tartózkodásra alkalmas legyen (a hajózás veszélyes üzem, azaz látásában, hallásában, vagy mozgásában erősen korlátozottak hajón nem tudnak biztonságosan a foglalkozásokban részt venni).
Van-e lehetőség kihelyezett képzésre?
Az Akadémia esetenként mérlegeli a kihelyezett tanfolyam megszervezését. Ilyen esetben az Akadémia felmerülő plusz költségeinek megtérítése feltétele a szolgáltatásnak, azonban az elmaradó akadémiai költségek jóváírásra kerülnek (pl. terembérlet, hajóbérlet, szállás, akkor, ha azt a megrendelő biztosítja).
Beleszámít-e a hajózási gyakorlatba a hajón eltöltött idő, ha azt nem fedélzeti vagy gépész szolgálatban történt?
A hajózási gyakorlatba kizárólag a fedélzeti vagy gépszemélyzetként, illetve tengerészként (ott is ebben a két kategóriában) szerzett időszak számít be eltérő mértékben.
Követelmény-e a nyelvtudás és mely nyelv előnyös?
A hajóvezetői és a belvízi hajózási rádiókezelő képesítések kivételével a nyelvtudás nem kötelező követelmény. Ugyanakkor nagy előnyt jelent az elhelyezkedés során elsősorban a német és az angol nyelv, de egyes cégcsoportoknál a francia és holland nyelv jelent elhelyezkedési esélynövekedést.
A rádiókezelő vizsgához az elkövetkező években még a német, de 2025-től az angol nyelv alapszintű ismerete szükséges.
Milyen problémák fordulnak elő a vizsgafelkészülésben?
Szeretnénk felhívni minden vizsgára készülő figyelmét a hajós szolgálati könyv szabályos vezetésére (pl. a ki/behajózás adatlapja teljes körűen legyen kitöltve és aláírva; ha kihajózunk egy hajóról, akkor az a szolgálati könyvben is jelenjen meg; a valós munkakör legyen bejegyezve, mert az egyes munkakörökben szerzett gyakorlati idők nem egyenértékűek, a szolgálati könyv és a hajónapló adatai egyezzenek, mert ellenkező esetben a KAV nem fogadja el).
A gyakorlati idők és a megtett utak bejegyzésére szolgáló oldalakon történt beírásokat évente legalább egyszer igazoltatni (ellenjegyeztetni) kell a hajózási hatósággal, ami azért fontos, mert a másfél évnél régebbi gyakorlati időt a hatóság nem fogja igazolni, azaz nem számítható be a gyakorlati időbe vizsgára jelentkezéskor. Ez nem azonos az éves bemutatással!!!
Kaphatok-e felmentést vizsgatárgyak vizsgája alól?
Egyes esetekben a hajózási képesítésekről szól rendelet (15/2001.(IV.27.) KöViM) automatikus felmentésről rendelkezik.
Az egyes iskolákban, ill. külföldön szerzett bizonyítványok, képesítések tekintetében egyedi elbírálást alkalmaz a hatóság, amelynek kapcsán a (fenti) magyar szabályoknak megfelelőséget (is) vizsgálja. A kedvezményt kérelmezni kell minden esetben, amelyet a KAV-hoz kell benyújtani. Célszerű ezt már a tanfolyamon történő részvétel előtt megtenni, mert az órákon történő részvétel alól csak akkor adható felmentés, ha már rendelkezik ezt megalapozó hatósági nyilatkozattal a hallgató.
Mikor az orvosi alkalmassági vizsgálatot?
Az orvosi alkalmassági vizsgálatot a tanfolyam megkezdése előtt célszerű minden esetben elvégeztetni, mert azon kiderülhetnek olyan rejtett egészségügyi problémák, amely miatt nem minősítik alkalmasnak az adott szolgálati ágra (fedélzeti szolgálatra, gépszolgálatra, segédszolgálatra, hajóvezetésre alkalmasság) a vizsgált személyt. Ilyen esetben a tanfolyami és egyéb költségek vállalása még időben mérlegelhető. Minden képesítési szintben történő módosulás esetén 3 hónapnál nem régebbi orvosi igazolást kell benyújtani a vizsgára.
Mikor indulnak tanfolyamok az Akadémián?
Az Akadémia az igények szerint szervez tanfolyamokat, azaz akkor indít tanfolyamot, amikor az engedélyeinkben szereplő minimális létszámú jelentkező részvétele biztosított.
Évente egy hajóvezetői (uniós,C, szolgálati nagyhajós) tanfolyam megszervezését mindenképpen igyekszünk biztosítani. Időszakát a beérkező hallgatói igényekhez igazítjuk, de általában a november közepe és január közepe közötti időszakra.
A többi tanfolyamtípust előre nem tervezzük, az igények alapján az év bármely szakában szervezünk képzést.
Biztosítanak-e az Akadémián távoktatásos (e-learnig) képzést?
Az Akadémia rendelkezik jogosultsággal a hivatásos és szolgálati hajós képzésben egyes tárgyak tekintetében távoktatásos képzésre és ezt végzi is mindkét területen. A jelentkezők választhatják mindkét megoldást, azonban egy tanfolyamon belül a hallgatók többségének igénye szerint tudjuk csak meghatározni a képzés módját.
Mi a különbség a távoktatás és a hagyományos képzés között?
A legfontosabb különbség az, hogy a távoktatás során a hallgató (bizonyos korlátok között) szabadon dönthet a felkészülés ütemezéséről, nem kell részt vennie a képzőszerv tanóráin, ugyanakkor lehetősége van arra, hogy konzultációt kérjen, amely lehet személyes, telefonos és elektronikus (skype, e-mail) is. Ezzel a módszerrel – a vizsgafelkészüléshez szükséges tananyag és gyakoroltató rendszer birtokában – a maga választotta helyszínen (pl. otthonában vagy a szolgálati hajóján) juthat el a vizsgaszintig, megközelítőleg vizsgakörülmények között. A távoktatásos képzés olcsóbb, de nagyobb önfegyelmet és tanulási kultúrát követel meg a hallgatótól. E módszer hatékonyságáról már rendelkezünk tapasztalattal – tudjuk ajánlani.
Vonalvizsga fontos tudnivalók:
Novi Sadtól a tengerig nem kell vonalvizsgát csinálni (uniós hajóvezetőivel lehet vezetni ott).


Hajós akadémia a 21. században

A Hajós Akadémia célja, hogy olyan fiatalokat segítsen a pályán elinduláshoz, ill. a ranglétrán való előrehaladásban, akik perspektívát látnak maguknak a hajózásban és kellő kitartást éreznek a követelmények teljesítésében, a nehézségek legyőzésében. Akadémiánk a belvízi hivatásos és szolgálati hajós képzésre kíván koncentrálni a matróztól a hajóvezetőig, radarhajósig. Lehetőséget biztosítunk arra is, hogy a hivatásos hajósok e fellegvárában képzést kaphassanak a szolgálati célú hajósok is ugyanazon előadóktól, akik a hivatásos hajósokat is oktatják, azaz a legjobbaktól.
Segíteni kívánjuk azokat a pályán már elindult hajósoknak, akiknek gyakran okoz problémát az összetett feltételek elérése a magasabb szintű képesítés megszerzéséhez (pl. a vonalvizsgához szükséges utak megszerzése). Számukra is lehetőséget biztosítunk a képzési folyamat bármely szakaszában a csatlakozásra, képesítő vizsgára felkészítő tanfolyamok elvégzésére.
Mindebben szorosan együttműködünk az állami/önkormányzati hajózási képző intézményekkel, a hajós szakmát képviselő szakmai szervezetekkel (Magyar Hajózási Országos Szövetség és tagszövetségei), a hajózásért felelős állami szervezetekkel, hatóságokkal, az önkormányzatokkal, munkaügyi központokkal és azokkal a hajózási vállalkozásokkal, amelyek szakmai utánpótlásuk biztosítása érdekében hozzánk fordulnak. Ezek között már több nem magyar lobogó alatt közlekedő vállalkozás munkavállalói is hallgatóink voltak munkáltatói támogatással.
Mára több száz hallgató fejezte be nálunk tanulmányait és közel 100%-uk eredményes hatósági vizsgát tett, illetve a hatóság - igazolásunk alapján - bejegyezte képesítésüket.


Céljaink

A Hajós Akadémia elsődleges célja olyan képzés biztosítása a hallgatóinak, amely biztos szakmai alapokat nyújt későbbi gyakorlati életükben úgy elméleti, mint gyakorlati ismeretek terén, továbbá a sikeres hatósági képesítő vizsgához is.
Akadémiánk munkatársai, tanárai tisztelettel fordulnak a 160 éves magyar hajós képzés dicső múltja felé és igyekeznek a hagyományos magas színvonalat megtartani, azoknak a nagyszerű elődöknek, mint pl. Kenessey Albert, Keményfy István, Tanos Ferenc, Márkus István, Horváth Imre hajóskapitányok, Dr. Ugróczky László (hajózási) tanszékvezető egyetemi tanár szellemi hagyatékát megőrizni.
Ugyanakkor kiemelten fontosnak tekintik a ma viszonyaihoz alkalmazkodást, figyelembe véve azt a kitágult teret, amit ma a belvízi hajósok európai piaca nyújt.
Ennek érdekében különös figyelmet fordítanak a hajózás műszaki fejlődésére és az ezen fejlődésből következő szakmai követelmények beépítésére a képzésbe (pl. szimulátoros gyakorlás, Harmonizált Folyami Információs Rendszer).
Jelentős lépéseket tettünk az Európai Unió egységesítési törekvéseinek eredményeként megújult követelményrendszernek való megfelelés érdekében. Tevékenységünket minőségbiztosítási rendszerrel felügyeljük.
Az Akadémia tapasztalva a hajózás tananyagainak hiányát, ill. avultságát jelentős lépéseket tett a hiányosságok pótlására, ill. korszerű tananyagokkal való kiváltásukra. Az oktatás módszereiben is jelentős lépések történtek, egyre nagyobb szerepet kap az internetes (e-learning) képzés, valamint a korszerű oktatási anyagok (video, számítógépes animáció) alkalmazása.


munkatársaink, tanáraink

A Hajós Akadémia a Zoltán Gőzös Közhasznú Alapítvány része. Munkatársai közül mindenki kiegészítő tevékenységként végzi akadémiai munkáját, amely az Akadémia adminisztratív feladatainak ellátásából (engedélyek beszerzése, marketing, szerződések kötése, külső kapcsolatok, képviselet, tevékenység szervezése, vizsgaszervezés, pénzügyi, minőségbiztosítási feladatok, előírt statisztikák, beszámolók, adatgyűjtés elvégzése), az oktatási eszközök beszerzése, karbantartása, az oktatás feltételeinek biztosítása (iskolahajó fenntartása, működésének biztosítása, oktatási anyagok, eszközök biztosítása, oktatótermek berendezése, oktatók és eszközök szállítása).
Ezeket a feladatokat az Akadémián az igazgató, a minőségbiztosítási vezető és a képzési megbízott végzi.
A képzések szintjétől függően kerülnek felkérésre a Hatóság által elfogadott előadók, konzulensek, akik a hajós szakma elismert képviselői. Egyes oktatási elemeket partner oktatási intézményekkel közösen teljesítünk.

Tanári karunk tagjai (a teljesség igénye nélkül):

Horváth Imre hajózási mérnök, hajóskapitány Horváth József hajóskapitány Sziráczki István tengerész fedélzetmester Horváth József gépüzemvezető - hajóvezető
Bencsik Attila hajózási mérnök, gazdasági mérnök Lengyel Zsolt gépüzemvezető, hajózási szakértő, hajóvezető Pesti Zoltán hajóskapitány Portás Csaba "A" kategóriás hajóvezető
Herczeg Zoltán hajózási mérnök, hajóskapitány Bán Ferenc - hajóskapitány Szalma Béla tengerészkapitány
Szabó Gyula hajóskapitány Hagemann László hajózási technikus-üzemeltetésvezető, okl. vitorlásedző, "A" hajóvezető - yachtmaster 500 GT Dr. Németh Angéla, jogász


A SOPRON ISKOLAHAJÓ


A hajó 1960-ban épült a MAHART Újpesti Hajójavító üzemében. Hosszú évekig a Vaskapu zuhatagi szakaszán szolgált - innen származik közkeletű beceneve, a "Zuhatagi Tigris". A gépészeti berendezései a korabeli magyar ipar világszínvonalát bizonyítják. A főgépei a budapesti Láng gépgyár által gyártott 2 darab, egyenként 800 lóerős, alacsony fordulatú, turbófeltöltős dízelmotor biztosítja. A segédüzemre egy 150 kW-os Ganz-Jendrassik, és egy 70 kW-os Csepel segédmotor áll rendelkezésre, amelyek az elektromos energiát szolgáltatják. Építésének idejében felépítését, gépi berendezéseit, valamint a hajósok munka- és életkörülményeit tekintve az egész Duna legmodernebb hajójának számított.
A "SOPRON" 2001-ig volt aktív szolgálatban a MAHART kötelékében, majd az Európa Rendezvényiroda Kft. 2003 Karácsonyán megvásárolta. A "Magyar Hajózásért Egyesület" hajóbarát tagsága meghatározó szerepet játszott a "SOPRON" üzemképessé tételében. A hajó jelenlegi állandó kikötőhelye Budapesten az Újpesti-öbölben van. 2012. május 21. óta, a Kulturális Örökségvédelmi Hivatal által védett műszaki emlék.

FŐBB

Épült: 1960, Újpest
Legnagyobb hossz: 56,12 m
Hossz a függélyek között: 54,82 m
Legnagyobb szélesség: 8,65 m
Szélesség a főbordán: 8,18 m

ADATAI

Oldalmagasság: 2,71 m
Fixpont magasság: 6,84 m
Legnagyobb merülés: 1,60 m
Főgép teljesítmény: 2x800 LE
Vízkiszorítás: 521 t


EREDMÉNYEINK

Hajós Akadémia megalapítása óta arra törekedett, hogy a mennyiségi jellemzők ellenében a minőséget erősítse. Ennek egyik feltétele az volt, hogy olyan szakembereket nyerjen meg a képzésnek, akik a belvízi hajós szakma egy vagy több elemének kiváló ismerői és rendelkeznek azzal a képességgel, valamint motivációval, hogy tudásukat átadják a jövendő nemzedékeknek. Az oktatói tevékenység vonzereje az utóbbi évtizedekben erősen visszaesett, óriási a szakadék a tevékenység jövedelmezősége és a gyakorlati hajózásban elérhető szint között, ezért nem volt könnyű a szervezők dolga – de sikerült.
Első 14 évünkben – radarhajósok, rádiókezelők, révészek mellett - 370 nagyhajó-vezetőt (A,B,C és szolgálati), és 1009 matrózt képeztünk ki a szakma számára, néhány kedvtelési célú kishajóvezető mellett.Egy másik nehezen teljesíthető feltétel a megfelelő tananyagok, segédanyagok biztosítása volt, amely az Akadémia lehetőségeihez képest igen jelentős terhet jelentett. Ezt az Alapítvány támogatóinak segítsége nélkül nem tudtuk volna megvalósítani - de sikerült. Mára úgy véljük minden olyan korszerű tananyag a rendelkezésünkre áll, ami bármely képzésünk hallgatóinak felkészítéséhez szükséges.
Az Akadémia kezdettől nyitott a korszerű módszerek alkalmazására. Egyike volt az elsőknek, akik alkalmazni kezdték az e-learninget, azaz a távoktatást – mára már a legmagasabb szinten is alkalmazzuk sikeresen. Nagyon fontos ennek az az előnye, hogy jól alkalmazkodik a hajózás speciális munkaritmusához, azaz beosztható úgy a tanulás folyamata, ahogy a vizsgára készülő tanulónak a leginkább testhezálló.
Képzéseink színvonalának egyik mutatója a vizsgaeredményesség. Természetesen ez a mutató csak részben tükrözi az Akadémia színvonalát hiszen a vizsgán a hallgató képességeitől, szorgalmától, motiváltságától is jelentős mértékben függ az eredmény. Az eltelt több mint 14 év alatt tapasztaltunk ilyent is olyant is, voltak kiváló képességű és a gyakorlati tapasztalatok alapján erősen motivált hallgatóink (ők voltak a többség), de az ellenkezőjére is voltak példák, akiknél ("az engem ide küldtek" típus) hiányzott a valós motiváció. Ebből a körből került ki három olyan hallgatónk, akik nem fejezték be társaikkal együtt eredményes hatósági vizsgával a képzést.
Azon hallgatók vizsgaeredményessége (az egyes vizsgák első alkalmának sikeressége), akik végül eredményesen fejezték be a képzést és a képesítésnek megfelelő vizsgát tettek, megszerezték képesítésüket 95%. Erre méltán büszkék lehetünk.
Mi ment nehezen vizsgázóknak, mely tárgyak okoztak elsőre a nehézségeket? Ellentétben a korábbi évekkel Akadémiánk több mint 14 éve alatt a matróz szinten elsődlegesen a Hajózási szabályzat, hajóvezetői szinten elsősorban a német nyelv és a vonalismeret, továbbá az "A" szinten a Parti navigáció tárgy szóbeli eleme vezeti a "rangsort". Ebből arra következtettünk, hogy a hozzánk kerülő hallgatók előképzésében (gyakorlatszerzési idő alatti ismeretszerzés és a középszintű közoktatásból hozott elemekben) mutatkozó hiányosságok okozzák a legfőbb nehézséget, hiszen egy tanfolyam alatt nem lehet megtanulni egy nyelvet (számos másik tárgy mellett), a vonalismerethez pedig nem elég az elméletben, képek, videók, radarképek segítségével való tanulás akkor, ha hiányzik az "értő" előképzés.
Ennek a felismerésnek az eredményeként terveztük meg az ún. karrier programot, amely éppen ezt a felkészülési szakaszt teszi nagyságrendekkel eredményesebbé. Mára egyre többen ismerték fel ennek jelentőségét, és megteszünk mindent azért, hogy terjedjen el a szakmai köztudatban ennek értéke.


A Hajós Akadémia és munkatársai elérhetősége

"Zoltán Gőzös" Közhasznú Alapítvány
2544 Neszmély, Fő út 129.
Postacím: 2544 Neszmély, Fő út 129.Adószám: 18614639-2-11
Bankszámlaszám: 10918001-00000021-35270008 (UniCredit Bank)
KSH-szám: 18614639-9499-569-11jelentkezési lap online Figler Zoltán
oktatás szervezés
Tel.: 06/30 140 7041
E-mail: kepzes@hajosakademia.hu
Horváth Imre - kapitány
Szakmai vezető
Tel.: 06/30 817 0926
E-mail: kepzes@hajosakademia.hu 


NYOMTATVÁNYOK

jelentkezési lapA képzésre jelentkezéshez és a hatósági vizsgákra történő jelentkezéshez néhány fontos nyomtatvány kapcsolódik, amelyeket javaslunk a KAV weboldalán kiválasztani.A Kossuth Múzeumhajó (időszakos képzőhely) állandó kikötőhelyének térképe (Budapesten) 


jelentkezési lap

jelentkezési lap link: https://docs.google.com/forms/d/e/1FAIpQLSeHbcGdWrSZRXwJp9jnPF-uRkObKX6cQf4tx9eQalHTrxLQew/viewform?usp=send_form

tájékoztatók - képesítés megszerzése

alapvizsga_tajekoztato.pdf
Download Fileuniós_hajóvezető_képesítés_megszerzésének_feltételei.pdf
Download Fileuniós_matróz_képesítés_megszerzése.pdf
Download Filehajos-orvosi-lista-2021_1.pdf
Download File

hasznos infók

A képzésre jelentkezéshez és a hatósági vizsgákra történő jelentkezéshez néhány fontos nyomtatvány kapcsolódik, amelyeket javaslunk a KAV weboldalán kiválasztani.


Tervezett képzések

A Hajós Akadémia e helyen teszi közzé tervezett képzéseinek fő adatait. Azoknak az érdeklődőknek, akik jelentkezésüket tervezik online jelentkezési lehetőséget biztosítunk, azaz mindenki maga töltheti ki jelentkezési lapját elektronikusan.
Kétjük, hogy adataikat pontosan adják meg, mert a későbbiekben ezek alapján kerülnek nyilvántartásba, ez alapján készítjük el hatósági eljárásokhoz szükséges dokumentumaikat, azaz a hatóság is ez alapján állítja ki képesítésüket, helyezi el adataikat számítógépes rendszerébe.jelentkezési lap

TANFOLYAM INDÍTÁSÁNAK ÉS LEBONYOLÍTÁSÁNAK SZABÁLYAI

Az egyes tanfolyamokat az Akadémia akkor indítja el, ha a jelentkezők száma eléri a legalább 10 főt. A jelentkezők által megadott elérési adatok alapján az Akadémia munkatársa megkeresi a jelentkezőt, vagy az őt foglalkoztató vállalkozást és egyezteti a képzés várható indításának adatait.
Ha az egyes tanfolyamokra nem jelentkezik legalább a minimális létszámú hallgató, de a jelentkező(k), vagy vállalkozás mégis igényt tart a tanfolyam indítására, akkor az Akadémia egyedi ajánlatot tesz a szerződés feltételeire.
Kérdezzen Kollégáinktól:

  • Figler Zoltán, oktatási igazgató: +36209920152
  • Horváth Imre, képzési megbízott: +36308170926




A belvízi hajós képzésre vonatkozó főbb uniós, magyar és rajnai jogszabályok a következők

jogszabaly_linkek.xls
Download File 

galéria

A Hajós Akadémia képzéseit a hallgatóknak és a tanároknak is a képzés során számos komoly és derűs pillanat teszi emlékezetessé (mint ahogy e képen is látható, amelynek címe: "És, ha a jogot félretesszük, akkor?" - ez a minden résztvevő számára kedves pillanat idézi fel számunkra azóta már elhunyt tanár kollégánk emlékét, Dr. Vass Ödönét).

Munkatársaink

Sok hallgató itt lép először hajó fedélzetére, itt fogja meg először egy hajó kormányát, itt lát először közelről egy tolt bárkát, kezelhet horgonyt és kormányozhat hajót. Itt szembesülnek a jövő hajóvezetői az eddig beosztottként szemlélt munkafolyamatok szempontjaival, megoldásaival, a tervezés, szervezés részletszabályaival.
Néhány ellesett pillanatot örökítettünk meg tanfolyamainkon, amelyet összefoglalva albumszerű formában teszünk megtekinthetővé. Néhány esetben csak szöveges megemlékezés, más esetekben részletes fényképes, videós archívumot tekinthetnek meg itt!

  • 2008. novemberi rádiókezelő tanfolyamok (Radios_2008_11.pdf)A Zoltán Gőzös Közhasznú Alapítvány 2008-ban alapította a Hajós Akadémiát, amely – a hatósági engedélyezési eljárásokat követően – ténylegesen 2008 november 4-dikén kezdte meg működését. Első képzéseink november 4-dikén és 5-dikén "belvízi URH rádiókezelő vizsgára felkészítő tanfolyam"-ok voltak, amelyeken összesen 14 hallgató vett részt. A képzések házi vizsgával zárultak, amelyek alapján valamennyi hallgatót hatósági vizsgára felkészültnek minősített az Akadémia. A Nemzeti Közlekedési Hatóság – Akadémiánk Sopron ms iskolahajójára kihelyezett – vizsgáján valamennyi hallgatónk eredményes vizsgát tett és Európa valamennyi belvízi útjára érvényes rádiókezelői képesítést kapott. 
  • 2008. decemberi hajóvezetői tanfolyam (Hajovezeto_2008_12.pdf)
    2008. december 2-dikán indította Akadémiánk első hajóvezetői tanfolyamát a Sopron ms iskolahajón 11 hallgatóval. A tanfolyam időbeosztását a decemberi időszak specialitásaihoz igazítottuk, azaz december 20. és január 4. között oktatási szünetet tartottunk. A képzés tartama 160 óra, amely tartalmazta a hatósági vizsgák tárgyaiból történő felkészítést. Tekintettel arra, hogy az illetékes minisztérium jelezte a hajózási képestésekről szóló 15/2001. (IV.27.) KöViM rendelet módosításának szándékát annak megközelítő tartalmával, az Akadémia e várható változások figyelembe vételével képzési programjába vette azt a két új vizsgatárgyat, amely az "A" kategóriás hajóvezetők esetében előírásra kerül, azaz "a tengeren való összeütközések megelőzésére vonatkozó nemzetközi szabályok ismerete (COLREG)" és a "parti navigáció" tárgyakat. A tanfolyam házi vizsgával zárult, amely 98%-os elsődleges eredményességgel zárult. A sikertelen házi vizsgák pótlását követően két alkalommal hajóvezetési gyakorlatot tartottunk, amelyek megközelítőleg a hatósági gyakorlati vizsga körülményeinek megfelelő feltételekkel ismertette meg a hallgatókat. Március 23-26-dika között bonyolította le a Nemzeti Közlekedési Hatóság a Sopron ms iskolahajóra kihelyezve a hatósági elméleti vizsgákat, valamint ugyanitt a gyakorlati vizsgát is. Az elméleti vizsgák számai: 120 vizsgaesemény, 114 eredményes, 6 sikertelen esemény, azaz 95%-os eredményesség. A gyakorlati vizsgán Akadémiánk biztosította olyan jelentkezők részvételét is (térítés ellenében), akik nem az Akadémia hallgatói voltak, azonban a gyakorlati vizsga feltételeit önállóan nem tudták biztosítani. Erre a továbbiakban is lehetőséget biztosítunk.
  • 2009. augusztusi matróz tanfolyam (Matroz_2009_08.pdf)

  • 2009. decemberi hajóvezetői tanfolyam (Hajovez_2009_12.pdf)
  • 2010. márciusi révész tanfolyam (Revesz_2010_03.pdf)
  • 2010. decemberi hajóvezetői tanfolyam (Hajovez_2010_12.pdf)
  • 2012. júliusi matróz tanfolyam (video - lent)
    https://www.youtube.com/watch?v=UktWnIHlfik&embeds_referring_euri=http%3A%2F%2Fwww.hajosakademia.hu%2F&source_ve_path=Mjg2NjY
  • 2012. szeptemberi matróz tanfolyam (Matroz_2012_09.pdf)



Szervezetek

https://www.nkh.hu/Lapok/default.aspx
Hajózási Hatóság
https://www.danubecommission.org/
Duna Bizottság
https://ccr-zkr.org/
Rajna Bizottság
https://www.ebu-uenf.org/
EBU
https://www.inlandnavigation.org/default.aspx
INE
https://www.via-donau.org/index.php
via Donau
https://www.savacommission.org/
Száva Bizottság
https://www.vnf.fr/vnf/home.vnf?action=vnf
Francia hajózási hatóság
https://www.binnenschiff.de/
Bundesverband DB
https://www.oktt.hu/
Országos Környezetvédelmi Tanács
https://www.plovput.rs/
Szerb vízügy
https://levego.hu/
Levegő Munkacsoport
https://www.wsv.de/
Német hajózási és vízügyi szervezetek
https://www.wsv.de/Wir_ueber_uns/Dienststellen/WSDen/WSD_Sued/WSA_Regensburg/index.html
WSA Regensburg

Szövetségek

https://www.mahosz.hu/
Magyar Hajózási Országos Szövetség
https://www.szemelyhajosok.hu/
Személyhajósok Szövetsége
https://www.bhszme.hu/
Balatoni Hajós szövetség
https://www.mbfsz.hu/
Magyar Belvízi Fuvarozók Szövetsége
https://kompok-revek.hu/
Révhajósok Szövetsége

Uniós oldalak

https://ec.europa.eu/prelex/detail_dossier_real.cfm?CL=hu&DosId=193792
Naiades
https://www.lex-ikon.eu/cd04/cd04d/index.htm
Hajózási információk
https://europa.eu/index_hu.htm
Információk az Unióról

Jog

https://kereses.magyarorszag.hu/jogszabalykereso
Jogszabály kereső
https://www.magyarkozlony.hu/nkonline/index.php?menuindex=0400&pageindex=0400
Magyar Közlöny
https://eur-lex.europa.eu/hu/index.htm
Európai Unió jogszabálykeresője
https://eur-lex.europa.eu/hu/repert/index_07.htm
Európai Unió közlekedési joga

RIS

https://www.pannonris.hu/PannonRIS_WEB/login.zul
Pannon-RIS
https://www.caris.com/products/
Caris
https://www.marinetraffic.com/ais/default.aspx?level0=100
Hajófigyelő
https://www.risserver.nl/node/4
Holland RIS portál (linkek)
https://tentea.ec.europa.eu/en/apply_for_funding/follow_the_funding_process/river_information_services_ris_call_2010.htm
EU a RIS-ről (TEN-T)
https://nts.doris.bmvit.gv.at/#1852
Osztrák NTS
https://www.elwis.de/mvc/main.php.html?modul=nfb
Német NTS
https://nts.slovris.sk/slovris/messages/show/?lang=hu
Szlovák NTS
https://www.crup.hr/index.php?page=nts
Horvát NTS
https://plovput.rs/?strana=130
Szerb NTS
https://voies-hydrauliques.wallonie.be/opencms/opencms/fr/infos/RIS/en/index.html?__element=head
Belga NTS
https://www.risserver.nl/node/128
Holland ris portál
https://port-of-switzerland.ch/site/index.php?option=com_content&view=article&id=286&Itemid=93#
Svájci ris térkép
https://www.elwis.de/RIS-Telematikprojekte/Inland-ENC-der-WSV/IENC-Dateien/index.php.html
Német ris térképek
https://ris.vlaanderen.be/IENC/
Belga ris térképek
https://www.doris.bmvit.gv.at/inland_ecdis/downloads/inland_ecdis_standard_20/
Osztrák ris térképek
https://www.charts.noaa.gov/ENCs/ENCs.shtml
USA ris térképek
https://www.agc.army.mil/echarts/E_inlandnav.html
USA Army ris térképek
https://www.ndc.iwr.usace.army.mil//navchart/navindexmap.htm
USA ris térképek nagy folyók
https://www2.mvr.usace.army.mil/NIC2/default.cfm
USA Army hajózási info
https://radioprofil.hu/elmelet_m29/ais_m182
AIS

Hajózási információk, vízállás, gázló

https://www.vizugy.hu/
Óránkénti magyar vízállás
https://www.elwis.de/Aktuelles/index.html
Elwis
https://www.doris.bmvit.gv.at/pegel_und_seichtstellen/fahrwassertiefen_seichtstellen/
osztrák gázlók
https://www.afdj.ro/afdj_en.html
AFDJ (román)
https://www.afdj.ro/avize_en.html
román hszh
https://www.afdj.ro/cote/sondaj.htm
román gázlójelentés
https://www.plovput.rs/saopstenja-brodarstvu
Szerb hszh
https://www.appd-bg.org/site/wrap.php?3
Bulgár hajózási adatok

Hajók adatbázisai, keresők

https://hajo.lap.hu/
Hajó_lap
https://vitorlas.lap.hu/
Vitorlás_lap
https://www.binnenschiffe.com/
Belvízi hajók
https://www.binnenschiffahrtswelt.de/index.htm
Binnenschifffahrtswelt
https://tengerhajozas.lap.hu/
Tengerhajózás_lap
https://www.siocsatorna.hu/
Sió honlap
https://www.hajoregiszter.hu/
Hajóregiszter

Érdekes oldalak

https://de.wikipedia.org/wiki/Binnenschifffahrt
Wikipedia - Belvízi hajózás
https://de.wikipedia.org/wiki/Kategorie:Fluss_in_Europa
Wikipedia – Európa folyói
https://de.wikipedia.org/wiki/Benutzer:KatBot/Fluss
Wikipedia - Folyók

Hajósok honlapjai

https://www.uskok.eoldal.hu/
Horváth József
https://sites.google.com/site/dunahajo/
Horváth Péter